top of page

Teknologi baru yang digunakan untuk mengubahsuai jalan


Teknologi baru yang digunakan untuk mengubahsuai jalan
JKR dan Majlis Ipoh mempunyai keselamatan pemandu dalam fikiran dan akan membaiki jalan apabila diperlukan. - Failgambar

JKR dan Majlis Ipoh mempunyai keselamatan pemandu dalam fikiran dan akan membaiki jalan apabila diperlukan. - Failgambar

Teknologi-teknologi baru dalam pengubahsuaian semula jalan sedang digunakan supaya jalan-jalan di Perak dapat bertahan lebih lama, kata Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.


Pengerusi jawatankuasa infrastruktur awam negeri tersebut berkata Jabatan Kerja Raya (JKR) akan memastikan teknologi-teknologi ini menawarkan penyelesaian optimum dan berkos efektif.


Mohammad Nizar menyebut asfalt terubahsuai polimer, campuran serat super, dan asfalt mastic batu antara bahan-bahan yang digunakan untuk pengubahsuaian semula jalan.


Beliau berkata bahawa kedua-dua JKR dan Majlis Bandaraya Ipoh mempunyai keselamatan pemandu dalam fikiran dan akan memastikan jalan-jalan berada dalam keadaan baik.


"Jalan berhampiran kawasan industri seramik di Chepor berada di bawah bidang kuasa majlis bandaraya.


"JKR sentiasa menjalankan kerja-kerja penyelenggaraan rutin mengikut jadual sepanjang laluan Jalan Jelapang-Chemor," kata Mohammad Nizar dalam menjawab soalan dari Hafez Sabri (PN-Manjoi) semasa sesi soal jawab.


"Kerajaan negeri akan mencari cara alternatif untuk jalan-jalan agar dapat menampung kenderaan berat termasuk penggunaan asfalt terubahsuai cuplum atau teknologi-teknologi baru lain.


"Kerja-kerja penyelenggaraan juga akan dilakukan berdasarkan keperluan."


Beliau juga menggesa agensi penguatkuasaan untuk menjalankan operasi bagi mencegah kenderaan berat membawa lebih beban yang dibenarkan.


"JKR dan polis perlu menjalankan penguatkuasaan dari semasa ke semasa untuk mengenal pasti kenderaan berat yang berlebihan muatan," katanya.


Dalam menjawab soalan tambahan dari Hafez tentang perlunya bukit kecil dekat sekolah, Mohammad Nizar menggesa semua pemandu termasuk ibu bapa untuk mematuhi had laju.


"Bukit kecil akan dibina berdasarkan keperluan.


"JKR akan cuba memasang lebih banyak lampu jalan untuk mencerahkan kawasan-kawasan.


"Jika terdapat keperluan untuk lebih banyak tanda-tanda jalan, beri tahu kami," katanya.


Sumber: The Star


Teknologi baru yang digunakan untuk mengubahsuai jalan

bottom of page