top of page

Pendapat: Adakah Projek HSR dan MRT3 Akan Dibatalkan?


Pendapat: Adakah Projek HSR dan MRT3 Akan Dibatalkan?
Pakar ekonomi memberikan respon yang terhadap ketiadaan peruntukan untuk Projek HSR dan MRT3 dalam Bajet 2024.

Adakah Projek HSR dan MRT3 Akan Dibatalkan?

KUALA LUMPUR: Para ekonomi memberikan respon yang campuran terhadap ketiadaan peruntukan untuk Projek Rel Berkelajuan Tinggi (HSR) dan Pengangkutan Cepat Massa (MRT) dalam Bajet 2024.


Felo Kanan Akademi Nusantara untuk Penyelidikan Strategik, Dr. Azmi Hassan berkata kedua-dua HSR dan MRT3 melibatkan perbelanjaan besar, dan kosnya sangat tinggi.


"Jika kita merujuk kepada Bajet 2023, bekas Perdana Menteri menyatakan bahawa kos bagi MRT3 akan dikaji semula, dan ia juga tidak disebut dalam Rancangan Malaysia Ke-12 (12MP).


"Kita harus ingat bahawa ini adalah projek mega yang mahal. Oleh itu, saya fikir, bagi Malaysia, ia adalah keputusan yang sangat bijak yang diambil oleh kerajaan," katanya kepada Business Times.


Apabila ditanya sama ada projek-projek mega ini akan dijatuhkan, Azmi berpendapat bahawa kedua-dua HSR dan MRT3 kemungkinan besar akan dijatuhkan kerana jika kita lihat ke Indonesia, HSR pertama di Asia Tenggara oleh Presiden Indonesia, Joko Widodo, menghadapi beban hutang yang besar disebabkan oleh kos yang tinggi.


"Mereka mungkin tidak dapat menampung semula perbelanjaan yang telah dikeluarkan untuk HSR di Indonesia. Oleh itu, saya menasihatkan agar tidak membina kedua-dua HSR dan MRT3 secara serentak kerana ia akan menjadi beban bagi kerajaan kita, terutamanya pada masa ini," katanya.


Penganalisis ekonomi di Putra Business School, Profesor Madya Dr. Ahmed Razman Abdul Latiff berpendapat bahawa kedua-dua HSR dan MRT3 tidak dimasukkan dalam Bajet 2024 kerana kerajaan ingin agar dua projek ini sepenuhnya dikewangan oleh pelabur swasta dan oleh itu tidak melibatkan pembiayaan kerajaan.


Walau bagaimanapun, beliau menekankan bahawa kerajaan tidak akan menjatuhkan projek ini tetapi lebih memilih untuk menunggu pelabur swasta yang berminat untuk mengambil alih projek tersebut.


Profesor Ekonomi di Universiti Sunway, Dr. Yeah Kim Leng berkata bahawa dalam fasa konsolidasi fiskal semasa ini, kerajaan bijak untuk tidak memulakan projek infrastruktur mega seperti HSR.


"Namun, sektor swasta digalakkan untuk meneroka keberkesanan projek-projek penting ini melalui pembiayaan sektor swasta dan perkongsian antara sektor awam dan swasta.


"Secara keseluruhannya, ini berkaitan dengan soal kebolehpasaran, keberansuran fiskal, kelestarian, dan masa, di mana idealnya projek tersebut membantu meningkatkan ekonomi sebagai sebahagian daripada perbelanjaan antikiklon kerajaan," katanya.


Di bawah Bajet 2024, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan bahawa kerajaan bersetuju untuk meneruskan cadangan pembinaan lima stesen Laluan Transit Ringan 3 (LRT3) yang sebelum ini dibatalkan, iaitu Tropicana, Raja Muda, Temasya, Bukit Raja, dan Bandar Botanik.


Beliau berkata pemeliharaan stesen-stesen ini dijangka akan meningkatkan rangkaian pengangkutan awam di Lembah Klang, memberi manfaat kepada kira-kira 2 juta penduduk, dengan kos sebanyak RM4.7 bilion.


Anwar juga menyatakan anggaran permulaan untuk LRT Pulau Pinang ke Seberang Perai, seperti yang dirancang oleh kerajaan negeri, adalah sebanyak RM10 bilion melalui pendekatan perkongsian awam-swasta (PPP).


Walau bagaimanapun, Perdana Menteri tidak menyebut tentang pembangunan HSR dan MRT3 dalam bajet.



Adakah Projek HSR dan MRT3 Akan Dibatalkan?

bottom of page