top of page

Kemajuan pembinaan projek RTS Link mendahului jadual asal


Kemajuan pembinaan projek RTS Link mendahului jadual asal
Gambar fail. Kerja pembinaan jajaran tiang projek pembinaan Sistem Transit Rapid (RTS) Link yang menghubungkan Johor Bahru ke Singapura berjalan lancar di Stulang Laut, Johor Bahru. - NSTP/NUR AISYAH MAZALAN

Kemajuan pembinaan projek RTS Link mendahului jadual asal

KUALA LUMPUR: Kemajuan pembinaan projek Rapid Transit System Link (RTS Link) yang menghubungkan Johor Bahru ke Singapura sudah jauh melebihi daripada jadual iaitu pada 65 peratus setakat 23 Disember 2023, berbanding sasaran 57 peratus.


Menurut MIDF Research dalam nota penyelidikannya hari ini, RTS Link adalah projek bernilai RM10 bilion yang mana Malaysia dijangka menanggung 39 peratus berbanding kos manakala Singapura menanggung baki 69 peratus.


"Untuk rekod, RTS Link ialah sistem LRT moden yang menjangkau 4 kilometer dari Bukit Chagar di Johor Bahru ke Woodlands di Singapura.


"Ekovest Bhd baru-baru ini membawa kami dalam lawatan ringkas ke beberapa tapak di mana RTS Link sedang dibina dan kami tetap yakin dengan kemajuan pantas projek itu, yang dijangka siap (termasuk ujian) menjelang 26 Disember dan dilancarkan pada 1 Januari 2027.


"Tapak yang kami lihat adalah tapak yang diusahakan oleh subkontraktor, seperti jejambat di sepanjang Jalan Tun Abdul Razak, stesen Bukit Chagar, dan jejambat marin antara Johor Bahru dan Singapura yang sedang dibina oleh China Communications Construction Company (CCCC).


"Ekovest ialah kontraktor kejuruteraan, perolehan dan pembinaan (EPC) bagi RTS Link," katanya.


Mengenai pembinaan LRT Johor Bahru (JB), firma penyelidikan itu percaya sudah tiba masanya untuk melaksanakan sistem LRT di Johor Bahru dilaksanakan, yang berpotensi dibuat secara berfasa.


"Banyak perbincangan mengenai LRT JB untuk melengkapkan RTS Link dan mengurangkan kesesakan di daerah ini, yang kini adalah kedua paling ramai penduduk dengan 1.8 juta orang, di belakang Petaling di Selangor dengan 2.3 juta, menurut data yang dikeluarkan Jabatan Perangkaan Malaysia bagi tahun 2023.


"Memandangkan daerah ini padat dengan penduduk dan potensi limpahan pelawat dari Singapura, maka LRT JB ini baik untuk perniagaan mahupun masa lapang apabila penubuhan Zon Ekonomi Khas Johor-Singapura (JS-SEZ) sudah mendapat daya tarikan.


"Kami memahami bahawa tiga laluan yang telah dikenali pasti oleh kerajaan negeri iaitu Laluan Tebrau, Laluan Skudai, dan Laluan Iskandar Puteri yang terletak kira-kira 30 km di sekitar Johor Bahru akan mengambil laluan yang pada awalnya dirancang untuk Bas Rapid Transit. Transit (BRT). )," katanya.


Semasa pertemuan dengan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (EXCO) Johor bagi Pelaburan, Perdagangan dan Hal Ehwal Pengguna, Lee Ting Han, beliau menyebut bahawa kerajaan negeri akan mengkaji pelan LRT Pulau Pinang apabila diumumkan kerana mereka boleh menggunakan model yang sama untuk LRT JB.


"Walaupun Kerajaan Persekutuan tidak ada bantahan terhadap pembangunan infrastruktur pengangkutan awam di negeri ini, Menteri Pengangkutan Anthony Loke sebelum ini menyebut pelbagai faktor perlu dipertimbangkan terutamanya kedudukan kewangan negara.


"Pada 22 Mac, sebuah konsortium yang terdiri daripada Ancom Bhd, Nylex (M) Bhd, LBS Bina Group Bhd, Sinar Bina Infra Sdn Bhd, dan BTS Group Holdings Thailand mencadangkan LRT JB.



Kemajuan pembinaan projek RTS Link mendahului jadual asal

bottom of page