top of page

JKR dimohon mempercepatkan projek pembesaran pembetung di Taman Mawar


JKR dimohon mempercepatkan projek pembesaran pembetung di Taman Mawar
Gambar hiasan: Projek pembentungan

JKR dimohon mempercepatkan projek pembesaran pembetung di Taman Mawar

BAU:  Jabatan Kerja Raya (JKR) dimohon untuk mempercepatkan projek pembesaran pembetung di Taman Mawar di sini, kata Timbalan Menteri Pengangkutan Sarawak Dato Henry Harry Jinep.


Beliau menegaskan bahawa tindakan ini amat penting untuk mengurangkan ancaman banjir kilat di kawasan sekitar, di mana terdapat lebih 100 kediaman di kawasan berkenaan.


“Buat masa ini, pembetung sedia ada kecil dan tidak mencukupi untuk menampung jumlah air yang banyak berikutan projek pembangunan yang semakin meningkat di kawasan ini,” katanya ketika ditemui pemberita selepas mangadakan lawatan ke kawasan berkenaan hari ini.


ADUN Tasik Biru itu berkata, pembesaran atau pembinaan pembetung bagi projek itu amat penting bagi membuka laluan aliran air agar tidak tersekat serta mengalir lancar.


Tambahnya, pembesaran itu juga akan memastikan sambungan lancar ke sistem perparitan di kawasan sekitar.


Dibiayai Kerajaan Sarawak dengan kos kira-kira RM900,000, pembinaan projek perparitan itu dimulakan pada Oktober tahun lepas dan dijadualkan siap dalam tempoh lima bulan.


"Masih ada beberapa bulan lagi tetapi kami berharap projek ini dapat disegerakan kerana kawasan ini terdedah kepada banjir kilat. Paling teruk berlaku pada 2021 di mana tujuh rumah terjejas teruk," katanya.


Beliau juga menekankan bahawa pada 2021, banjir telah menenggelamkan rumah, mencapai kedalaman antara enam hingga sembilan kaki semasa tempoh Monsun Timur Laut.


"Kita tidak mahu perkara ini berulang. Begitu juga dengan penduduk di sini, sebab itu mereka teruja untuk menyiapkan projek itu dan apabila projek itu nampaknya mengalami kelewatan, mereka semakin bimbang,” katanya.


Turut hadir pada lawatan di tapak hari ini ialah wakil JKR, Jabatan Pengairan dan Saliran, Lembaga Sumber Asli dan Alam Sekitar, Polis Diraja Malaysia dan ketua-ketua masyarakat.


Setiap jabatan juga diberitahu untuk memantau sebarang pembersihan tanah atau projek pembangunan di kawasan itu bagi memastikan ia mematuhi prosedur yang diperlukan seperti menyediakan penilaian kesan alam sekitar yang betul.


“Penilaian ini perlu dikaji dengan teliti memandangkan projek semakin hampir dengan kawasan perumahan dan pastinya terdapat lebih banyak air yang masuk ke kawasan perumahan berikutan ketiadaan pokok untuk menghentikan atau memperlahankan aliran air hujan,” tambahnya.



JKR dimohon mempercepatkan projek pembesaran pembetung di Taman Mawar

bottom of page