top of page

Hartanah, pembinaan, dan stok bahan binaan dijangka untung minggu ini


Hartanah, pembinaan, dan stok bahan binaan mungkin akan untung minggu ini
Hartanah, pembinaan, dan bahan binaan mungkin akan mengalami pengambilan untung pada minggu ini ketika pasaran saham tempatan mengambil nafas selepas Belanjawan 2024 gagal memberi langkah merangsang utama. NSTP/DANIAL SAAD

Hartanah, pembinaan, dan stok bahan binaan mungkin akan untung minggu ini

KUALA LUMPUR: Hartanah, pembinaan, dan bahan binaan mungkin akan mengalami keuntungan pada minggu ini ketika pasaran saham tempatan sedang bermula selepas Belanjawan 2024 gagal memberi langkah merangsang utama.


Manakala, ringgit dijangka terus dikuasai oleh faktor luaran, iaitu peperangan di Timur Tengah dan perubahan kadar faedah Rezerv Persekutuan Amerika Syarikat.


"Khususnya, kami berpendapat bahawa sektor hartanah, pembinaan, dan bahan binaan mungkin akan mengalami keuntungan sedikit kerana sambutan untuk projek mega seperti HSR dan MRT3 tidak diambil kira," kata pengurus dana Tradeview Capital, Neoh Jia Man kepada Business Times.


Kenaikan cukai perkhidmatan (SST), pengenalan cukai barangan mewah, cukai gula yang lebih tinggi, serta pelaksanaan beransur-ansur penggera diesel dan elektrik akan memberi kesan negatif kepada sektor pembelanjaan dan sektor keperluan asas pengguna.


Pembuat bir mungkin akan melihat rali lega dengan ketiadaan peningkatan cukai, manakala pengeluar ayam dan telur akan mendapat manfaat daripada pengecualian kawalan harga.


Industri yang berkaitan dengan pelancongan, seperti pengangkutan, hotel, dan perjudian mungkin akan menarik minat perdagangan berikutan pelan liberalisasi visa.


Jia Man berkata sebahagian besar sektor lain seperti kewangan dan utiliti, secara umumnya neutral, kerana langkah-langkah yang diumumkan, termasuk cukai keuntungan modal ke atas saham yang tidak disenaraikan dan Dana Pemudah Alih Tenaga Nasional, telah diumumkan sebelum belanjawan.


Rakan kongsi pengurusan SPI Asset, Stephen Innes berkata, komponen tenaga harus berfungsi dengan baik dengan kenaikan harga gas asli, yang boleh secara relatif menginsulasi ringgit dan pasaran saham tempatan.


"Walaupun begitu, pasaran tempatan perlu digerakkan oleh pelabur tempatan kerana saya fikir pelabur asing akan tinggal di rumah atau mencari perlindungan dalam bon kerajaan Amerika Syarikat," tambah Innes.


Selain risiko geopolitik yang meningkat menggantung seperti landasan atas ke atas pasaran modal global, makro ekonomi tidak berada dalam keadaan baik, katanya.


"Belanjawan itu secara umumnya selari dengan kebanyakan jangkaan perluasan, jadi saya rasa tiada kejutan adalah baik, dan kami menjangkakan Bank Negara Malaysia akan mengekalkan kadar dasarannya tidak berubah sehingga akhir 2024.


"Masalahnya sekarang ialah semua tumpuan tertumpu pada Timur Tengah, dan sukar untuk meramal bagaimana pasaran dan pelabur global akan bertindak balas," kata Innes.


Mengenai prestasi ringgit, Ketua Ekonomi dan Ketua Kewangan Sosial Bank Muamalat Malaysia Bhd, Dr. Mohd Afzanizam Abdul Rashid, berkata pengumuman belanjawan yang berkomitmen kepada defisit fiskal sebanyak 4.3 peratus pada tahun 2024 akan membantu meningkatkan prospek ringgit.


"Dengan pemerkasaan fiskal yang berfokus dalam belanjawan, kenaikan harga minyak akan memperkukuh prospek ringgit untuk tahun ini," kata Ketua Ekonomi Global Juwai IQI, Shan Saeed.


"Untuk minggu depan, ringgit sepatutnya berdagang antara 4.68 dan 4.73 berbanding dolar dengan kestabilan harga yang selamat," kata Saeed.



Hartanah, pembinaan, dan stok bahan binaan mungkin akan untung minggu ini


bottom of page