top of page

Straits bakal labur RM3.6 juta untuk bangunkan Projek Pelabuhan Pintar


Straits bakal labur RM3.6 juta untuk bangunkan Projek Pelabuhan Pintar
Straits bakal teroka Projek Pelabuhan Pintar untuk meningkatkan kecekapan operasi di pelabuhan sedia ada. -Gambar hiasan

Straits bakal labur RM3.6 juta untuk bangunkan Projek Pelabuhan Pintar

PETALING JAYA – Straits Energy Resources Berhad (Straits) melalui anak syarikat tidak langsungnya, Straits CommNet Solutions Sdn Bhd (SCS), telah memeterai memorandum persefahaman (MoU) dengan Megah Port Management Sdn Bhd (MPM) juga sebuah anak syarikat tidak langsungnya, untuk projek Smart Port (Projek Pelabuhan Pintar) di Labuan.


Projek Pelabuhan Pintar itu adalah insiatif Kerajaan Persekutuan untuk menjadikan Labuan sebagai bandar pintar menjelang 2030, dengan mengimplementasikan teknologi inovatif untuk membangunkan Wilayah Persekutuan dan meningkatkan kualiti hidup penduduknya.



Sehubungan itu, Straits dijangka melabur sejumlah RM3.6 juta untuk dua fasa awal Projek Pelabuhan Pintar, menggunakan sama ada dana yang dijana secara dalaman atau pinjaman.


Fasa pertama dijangka siap dalam tempoh tujuh bulan, manakala fasa kedua projek dijangka akan mengambil masa tambahan tujuh bulan.


Projek Pelabuhan Pintar ini bakal memberikan sumbangan positif kepada prestasi kewangan syarikat pada tahun fiskal berakhir 31 Disember 2024 (TK2024).



Ia juga bakal meningkatkan kecekapan infrastruktur dan kualiti perkhidmatan yang disediakan di Pelabuhan Liberty Labuan. Megah Port Management Sdn. Bhd merupakan pengendali Pelabuhan Liberty Labuan.


Mengulas mengenai projek berkenaan, Pengarah Urusan Kumpulan Straits, Datuk Seri Ho Kam Choy berkata, projek ini adalah seiring dengan pertumbuhan perdagangan global yang terus berkembang dan operasi pelabuhan semakin semakin kompleks.


“Terima kasih kepada kuasa teknologi, kami kini boleh membangunkan ekosistem Pelabuhan Pintar bersepadu yang mengautomasikan dan mendigitalkan pelbagai operasi pelabuhan, yang membantu memudahkan serta menangani isu kerumitan, yang membantu menyederhanakan serta mengatasi isu-isu kompleksitas.


“Dengan pelabuhan pintar, kami juga dapat mengurangkan kos dan masa pemprosesan, meningkatkan produktiviti dan kecekapan pelabuhan.


“Lebih penting, kami akan dapat memainkan peranan dalam meningkatkan kelestarian alam sekitar operasi penghantaran, dengan mengurangkan pelepasan karbon dan gas rumah hijau pelabuhan,” katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan hari ini.


Tambah Kam Choy, pada masa depan, setiap pelabuhan utama akan menjadi pelabuhan pintar jadi dengan pelaburan ini, pihaknya telah mengambil langkah pertama dalam mengubah Pelabuhan Labuan menjadi Pelabuhan Pintar kelas dunia, yang akan meningkatkan kemakmuran masa depan Labuan.


“Kami berharap dapat bekerjasama dengan pihak berkuasa dan rakan kongsi industri untuk menjayakan inisiatif ini,” ujarnya.


Selain itu, beliau menjelaskan, Projek Pelabuhan Pintar akan memanfaatkan teknologi terkini, termasuk internet kebendaan (IoT) dan Kecerdasan Buatan (AI) untuk mempercepatkan transformasi digital Pelabuhan Labuan.


Antara ciri-ciri utama Pelabuhan Pintar adalah operasi digital, penyepaduan IoT untuk memantau pergerakan kargo, pengendalian kargo dan keadaan penggerak persekitaran. Ini akan meningkatkan keupayaan pengurusan pelabuhan dalam meningkatkan keselamatan dan kecekapan.


Menggunakan teknologi blockchain untuk meningkatkan ketelusan, kebolehkesanan dan keselamatan transaksi dan dokumentasi kargo, untuk memupuk kepercayaan dalam kalangan pihak berkepentingan.


Projek Pelabuhan Pintar akan diterajui oleh SCS, yang terlibat dalam pasaran 5G dan minyak dan gas IoT, sebagai sebahagian daripada segmen telekomunikasi dan perkhidmatan rangkaian komunikasi Straits.


Sumber: Kosmo!


Straits bakal labur RM3.6 juta untuk bangunkan Projek Pelabuhan Pintar


bottom of page