top of page

Stella mendapatkan perakuan pemegang saham untuk mengambilalih Pembinaan Teguh Maju


Stella mendapatkan perakuan pemegang saham untuk mengambilalih Pembinaan Teguh Maju.
Pembinaan Teguh Maju

Stella mendapatkan perakuan pemegang saham untuk mengambilalih Pembinaan Teguh Maju.

KUALA LUMPUR: Stella Holdings Bhd telah mendapat kelulusan pemegang saham untuk mengambilalih Pembinaan Teguh Maju Sdn Bhd (PTM) dengan harga RM380 juta dalam mesyuarat agung luar biasa (EGM) pada hari ini.


Dalam kenyataan, Stella menyatakan bahawa pengambilalihan PTM membawa harapan yang besar dan implikasi yang luas bagi Stella.


"Pengambilalihan ini adalah amat penting kerana PTM mempunyai pesanan yang belum selesai bernilai RM1.16 bilion dalam bidang-bidang seperti kerja-kerja jalan, pembinaan bangunan, dan projek mekanikal dan elektrik.


"Selain itu, PTM telah mengemukakan sebut harga dan sedang dalam perbincangan untuk kontrak-kontrak yang berjumlah kira-kira RM1.78 bilion, yang akan meningkatkan potensi pendapatan dalam tiga tahun kewangan yang akan datang," katanya.


PTM juga memberikan jaminan keuntungan sebanyak RM120 juta untuk tahun kewangan berakhir pada 30 Jun 2024, 2025, dan 2026 secara keseluruhan kepada syarikat.


"Keputusan serentak kami untuk mengambilalih PTM merupakan satu momen penting bagi Stella. Tambahan baru ini membawa pesanan yang belum selesai bernilai RM1.16 bilion ke dalam portfolia kami, yang akan mengukuhkan prospek pertumbuhan kami.


"Kelebihan PTM dalam kejuruteraan awam, kerja-kerja jalan, dan pelbagai projek infrastruktur mewakili satu penyelarasan strategik yang sempurna dengan operasi sedia ada kami. Kami juga lebih yakin dengan sokongan teguh pemegang saham terhadap inisiatif penempatan persendirian dan usaha penyelarasan semula kami yang berani. Keyakinan mereka yang kukuh memberi kami kekuatan untuk mencapai sasaran yang lebih tinggi dan melaksanakan peta jalan strategik kami," kata Pengarah Urusan Datuk Benson Lau.


Pemegang saham juga menyetujui penempatan persendirian sehingga 50.0 juta saham, yang setara dengan kira-kira 74.63% daripada jumlah saham Stella yang dikeluarkan pada masa kini atau 11.99% selepas pengambilalihan.


Inisiatif ini bertujuan untuk mengumpul RM40 juta untuk keperluan seperti bahan binaan, kos buruh, dan subkontraktor.


Seiring dengan pengambilalihan ini, Stella akan menjalani penyelarasan semula untuk menjadi Varia Bhd, perubahan yang merangkumi visi dan objektif pertumbuhannya yang lebih luas.


Sumber: The Star


Stella mendapatkan perakuan pemegang saham untuk mengambilalih Pembinaan Teguh Maju.


27 views
EvolusiBina evolusi bina CIDB JKR Tender Projek ccd cpd cep point kontraktor

Let's Collaborate!

Want to get in touch? We'd love to hear from you.

Copyright © 2024 EvolusiBina. All rights reserved.

bottom of page