top of page

Rakyat negara jiran turut nikmati Lebuhraya Pan Borneo


SEMATAN: Kewujudan Lebuhraya Pan Borneo menghubungkan Pekan Sematan dan Telok Melano, di sini bukan sahaja dinikmati penduduk di penempatan terakhir di sebelah barat daya Sarawak, tetapi turut memberi faedah kepada penduduk negara jiran, Indonesia yang tinggal berhampiran kawasan sempadan.


Sejak laluan itu, satu-satu jajaran Lebuhraya Pan Borneo yang baharu dibina siap sepenuhnya Januari lalu, penduduk negara jiran itu turut meraih keuntungan dengan menyediakan kemudahan pengangkutan motosikal atau ‘ojek’ untuk membawa pelancong mengunjungi Temajuk dalam wilayah Kalimantan Barat.


Ini kerana di Temajuk, khususnya di Camar Bulan, dikatakan kini sudah ada beberapa produk pelancongan yang menarik antaranya rumah terbalik.


Malah, difahamkan pengusaha penginapan di wilayah itu sudah awal-awal lagi bersedia sejak Jajaran Sematan - Telok Melano mula dibina pada 2016, apabila beberapa chalet didirikan sebagai persiapan untuk menanti kunjungan pelancong, khususnya dari Malaysia.


Seorang penduduk Temajuk yang hanya mahu dikenali sebagai Rahmat berkata, mereka sudah menjangka, Telok Melano akan menjadi tumpuan ramai kerana sebelum ini, penempatan nelayan itu tidak diakses kemudahan jalan raya dari Sematan.


Beliau berkata, jangkaan mereka tepat kerana sejak jalan raya itu dibuka kepada orang ramai, perubahan ketara berlaku di Telok Melano, apabila ramai pengunjung dari luar khususnya dari Kuching datang ke kawasan pantai itu untuk beriadah terutama pada hujung minggu atau cuti umum.


“Apabila ramai pengunjung ke Telok Melano, apa salahnya jika terus berkunjung ke tempat kami. Ada kemudahan motosikal untuk membawa anda ke sana dengan bayaran RM35 sehala.


Khidmat pengusaha ‘ojek’

“Jalan ke sana memang masih belum sempurna, maklumlah jalan tikus. Kita terpaksa melalui jalan tanah merah untuk perjalanan kira-kira 30 minit dari Telok Melano sebelum sampai ke Temajuk,” katanya.


Rahmat berkata, ketika ini ramai pengusaha ‘ojek’ dari Temajuk bersedia memberikan perkhidmatan dengan menunggu pelanggan di satu kawasan di tepi jalan berdekatan Telok Melano, dalam kawasan Malaysia.


Sumber: Berita Harian


21 views
bottom of page