top of page

3 kakitangan JKR Kedah, kontraktor ditahan bantu siasatan tuntutan palsu


PEGAWAI Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membawa dua daripada tiga kakitangan Jabatan Kerja Raya (JKR) Kedah untuk direman bagi membantu siasatan kes tuntutan palsu berjumlah RM26,756 yang didakwa berlaku pada tahun lalu di Mahkamah Alor Setar di Kedah, hari ini. - UTUSAN ONLINE/FARIZ RUSADIO

ALOR SETAR 22 April - Tiga kakitangan Jabatan Kerja Raya (JKR) Kedah termasuk seorang jurutera awam kanan bersama seorang kontraktor ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana disyaki membuat dua tuntutan palsu program latihan yang tidak wujud, berjumlah lebih RM26,000, tahun lalu.


Keempat-empat mereka berusia antara 34 hingga 50 tahun itu ditahan semasa diambil keterangan di pejabat suruhanjaya tersebut di sini, antara pukul 6 hingga 6.30 petang, semalam.


Ketiga-tiga penjawat awam yang bertugas di Unit JKR Tentera Negeri Kedah di Sungai Petani dekat sini itu, kemudian direman di Mahkamah Majistret di sini, hari ini, bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 18 Akta SPRM 2009.


Jurucakap SPRM berkata, kesemua individu terbabit disiasat terhadap dua tuntutan palsu, melibatkan perkhidmatan latihan kakitangan kursus pemasangan penyaman udara dan pengudaraan mekanikal (kediaman dan komersial ringan).


Katanya, tuntutan pertama berjumlah RM19,950 dan yang kedua, RM6,806.


“Jurutera itu berpakat dengan pemilik sebuah syarikat untuk membuat tuntutan terhadap program latihan yang tidak wujud pada Mei dan Oktober lalu.


“Dua lagi penjawat awam iaitu pembantu tadbir kewangan dan pembantu kemahiran pula bersubahat bersama pegawai tersebut,” katanya.


Dalam pada itu, perintah tahanan reman selama tujuh hari bermula hari ini dikeluarkan oleh Penolong Pendaftar Mahkamah Majistret di sini, Noor Lyana Ab. Rahim.


Pengarah SPRM negeri, Datuk Shaharom Nizam Abd. Manap mengesahkan penahanan berkenaan. - UTUSAN ONLINE



90 views
bottom of page