top of page

Wah Seong jalin usahasama bangunkan kemudahan salutan paip di Qatar



KUALA LUMPUR: Unit usaha sama Wah Seong Corp Bhd (WVC), Wasco Coatings Middle East QFZ LLC (WCME) hari ini memeterai perjanjian pajakan tanah dengan Qatar Free Zone Authority bagi penubuhan kemudahan salutan paip serantau terbesar di Qatar.


Kemudahan di Qatar itu akan menjadi yang pertama di luar Malaysia untuk mengukuhkan lagi kedudukan WSC sebagai hab penyedia rangkaian penuh penyelesaian salutan di rantau ini.


Menurut Wasco Coatings Ltd (WCL), sebuah unit milik penuh WSC, pelaburan awal untuk kemudahan salutan paip itu dianggarkan AS$50 juta (RM206.8 juta).


Malah, kilang Qatar itu akan menjadi kemudahan automotik sepenuhnya - meningkatkan kecekapan dan kapasiti dalam penggunaan anti-karat, jaminan aliran dan salutan berat konkrit untuk talian paip minyak dan gas.

Seluruh kompleks akan dibina di bawah konsep bangunan hijau, di mana struktur dan proses aplikasi akan menjadi sumber yang cekap sepanjang kitaran hayat bangunan dari reka bentuk, pembinaan, operasi dan penyelenggaraannya.


Malah, syarikat usaha sama (JV) antara Wasco Coatings Ltd (WCL) dan Medgulf Construction Co WLL yang berpangkalan di Qatar, ditubuhkan pada Oktober tahun ini untuk menubuhkan loji salutan berat anti karat dan konkrit di Qatar untuk menyokong Program Tawteen kerajaan.


Tawteen adalah inisiatif rantaian bekalan tempatan untuk sektor tenaga di Qatar yang diketuai oleh Qatar Petroleum (QP) dengan penyertaan semua syarikat lain yang beroperasi dalam sektor ini.


QP sedang giat berusaha mengembangkan pengeluaran gas asli cecair (LNG), menjadikan keupayaan pengeluarannya kepada 100 tan setahun dari kira-kira 70 tan setahun, termasuk pembangunan telaga gas baharu dan sedia ada menjelang 2023.


Beribu pejabat di Malaysia, WCL kini mengendalikan kemudahan salutan terbesar di Kuantan, Malaysia. Di luar Malaysia, syarikat itu mengendalikan lima kemudahan salutan lain di Eropah, Amerika Utara dan Asia.


Rakan kongsi WCL, Medgulf Construction, adalah kontraktor utama Qatar yang terbabit dalam pemerolehan, pembinaan dan pemasangan projek sivil, perindustrian serta minyak dan gas.


Setakat ini, Medgulf telah memasang lebih daripada 1,000 kilometer saluran paip lintas negara di Qatar. Kemudahan salutan dijangka beroperasi pada separuh kedua tahun 2020.



9 views
bottom of page