top of page

Projek RM10 bilion di Teluk Dumpil sedia 6,000 peluang kerja


Pengerusi Setara Juara Sdn Bhd (SJSB), Datuk Seri Dr Arsit Sendi (kanan) bersama Pengarah Urusan SJSB, Herman SK Lee menunjukkan projek pembangunan yang bakal dibina di Teluk Dumpil Putatan - Foto BERNAMA

KOTA KINABALU: Projek pembangunan campuran mega bernilai RM10 bilion di Teluk Dumpil Putatan dekat sini yang akan dimajukan oleh Setara Juara Sdn Bhd (SJSB) bakal menawarkan lebih 6,000 peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan.


Pengerusinya, Datuk Seri Arsit Sedi, berkata kerja-kerja pecah tanah projek itu yang terletak di kawasan seluas 101 hektar (250 ekar) di tepian laut sepanjang lebuh raya Kota Kinabalu-Putatan-Lok Kawi itu dijangka bermula pada September depan.



Menurutnya, projek pembangunan mega itu membabitkan pembinaan pusat rekreasi, pelancongan, komersial, rumah antarabangsa, hotel dan taman tema termasuk pusat beli belah terbesar di Sabah.


"Pembangunan ini diharapkan dapat membantu meningkatkan ekonomi tempatan dan mewujudkan ribuan peluang pekerjaan dan perniagaan bagi penduduk tempatan dan pelabur antarabangsa dalam jangka masa panjang," katanya pada sidang media, di sini, hari ini.


Arsit berkata, pembangunan projek itu membabitkan empat fasa dan fasa pertama dijangka disiapkan dalam tempoh lima tahun.


Menurutnya, projek berkenaan yang turut mendapat kerjasama daripada sebuah syarikat dari China bakal menjadikan kawasan pinggir bandar itu sebagai kawasan zon perdagangan bebas komersial.-BERNAMA



11 views
bottom of page