top of page

Jangan jadi krisis subprima seperti AS


Kadar sambutan terhadap program perumahan mampu milik kerajaan adalah rendah meskipun terdapat permintaan pada inisiatif tersebut. GAMBAR HIASAN

KUALA LUMPUR 21 Jun - Langkah kerajaan yang seolah-olah ‘menekan’ pihak institusi perbankan supaya memberi akses pembiayaan kepada pembeli rumah pertama dibimbangi akan mewujudkan krisis gadai janji subprima se­perti yang menimpa ekonomi Amerika Syarikat (AS) sekitar 2007 hingga 2009.


Krisis itu bermula sejak 2006 dan menular menjadi krisis kewangan global pada Julai 2007 ekoran daripada sistem kredit AS yang terlalu liberal dan longgar dalam sektor hartanah.


Menurut Ketua Ahli Ekonomi Bank Islam Malaysia Bhd., Dr. Mohd. Afzanizam Abdul Rashid, jika keadaan itu berlaku ia kemungkinan akan memberi risiko kepada ekonomi negara.


Katanya, sekiranya aspek pemberian kredit menjadi teras kepada pendekatan kerajaan, dibimbangi situasi krisis subprima mungkin boleh berlaku di Malaysia.


“Ini sangat berisiko dan boleh jejaskan ekonomi negara. Krisis ini yang cuba dielakkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) memandangkan krisis itu berpunca apabila bank memberi pinjaman kepada individu yang tidak layak dan tidak mampu bayar pinjaman,” katanya ketika ditemui pada Majlis Rumah Terbuka Bank Islam, di sini semalam.


Jelas beliau, dalam keadaan pasaran hartanah yang menunjukkan harga rumah masih mahal, pembeli mempunyai pilihan lain dengan menyewa bagi mengelakkan mereka terbeban dengan kos hidup tinggi dan akhirnya tidak mampu melunaskan hutang bank.


Akses

Pada Rabu, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng sekali lagi bersuara supaya bank memberi akses kepada pembiayaan secara lebih meluas kepada pembeli rumah pertama dan juga kepada perusahaan kecil dan sederhana (PKS) memandangkan kadar keberhutangan isi rumah berbanding Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) jatuh kepada 83 peratus pada 2018 berbanding 83.8 peratus, tahun sebelumnya.


Menurut statistik BNM, kadar aset kewangan isi rumah ialah 2.1 kali hutang isi rumah. Ini menunjukkan isi rumah secara purata memiliki lebih ba­nyak aset daripada hutang, yang memberi mereka penampan diperlukan untuk menghadapi sebarang kemungkinan pembiayaan.


Pada Mac lalu, Guan Eng menggesa pihak bank supaya lebih fleksibel memberikan pinjaman kepada syarikat tempatan atau berkemungkinan berdepan cukai baharu.


Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Bank Muamalat, Datuk Mohd. Redza Shah Abdul Wahid berkata, secara dasarnya bank berada dalam keadaan dilema kerana isu kemampuan masih menjadi penghalang utama.


Menurut beliau, dalam kea­daan gaji tidak naik tetapi harga rumah semakin melambung tinggi, pastinya keadaan itu akan membebankan para peminjam.


Bankrap

“Kami juga bimbang, jika bank memberi pinjaman sewenang-wenangnya dan peminjam tidak mampu bayar, pihak bank akan dituduh tidak bertanggungjawab yang menyebabkan mereka akhirnya bankrap.


“Dalam masa sama, bank juga mempunyai pelbagai skim pembelian rumah dan pihak kerajaan juga memberi bantuan sewajarnya. Namun, kenapa ia masih berlaku? Mungkin sudah tiba masanya, pemaju melihat semula projek-projek mereka dan membina rumah yang lebih mampu milik pada harga berpatutan,” katanya.


Berdasarkan Laporan Pasaran Hartanah 2018 yang dikeluarkan Pusat Maklumat Harta Tanah Negara (NAPIC) April lalu, harga rumah terus mencatatkan kenaikan yang stabil dengan Indeks Rumah Malaysia (IHRM) berada pada 193.3 mata, naik sebanyak 3.1 mata berbanding 2017.


Dua negeri utama Johor dan Selangor, masing-masing me­nyaksikan peningkatan harga rumah kepada 5.6 peratus dan 3.3 peratus. Mengikut jenis, Indeks Harga Rumah Teres kekal mencatatkan kenaikan harga tertinggi.


Situasi kediaman siap dibina tidak terjual pula terus mening­kat kepada 32,313 unit bernilai RM19.86 bilion, dalam bilangan 30.6 peratus dan 27 peratus dalam nilai berban­ding 24,738 unit bernilai RM15.64 bilion pada 2017.


Rumah kediaman bertingkat tinggi (kondominium dan pangsapuri) membentuk sebahagian besar unit siap dibina tidak terjual, mewakili 43.4 peratus (14,031 unit) daripada jumlah keseluruhanan.



69 views
bottom of page