top of page

Ibraco Construction Sdn Bhd, memenangi kontrak bernilai RM529.8 juta di Sarawak


Ibraco Construction Sdn Bhd, memenangi kontrak bernilai RM529.8 juta di Sarawak
Gambar hiasan

Ibraco Construction Sdn Bhd, memenangi kontrak bernilai RM529.8 juta di Sarawak

PETALING JAYA: Anak syarikat Ibraco Bhd, Ibraco Construction Sdn Bhd, memenangi kontrak bernilai RM529.8 juta daripada Jabatan Kerja Raya (JKR) Sarawak untuk membina jalan utama kedua, dan dilihat positif oleh TA Research.


Rumah penyelidikan ini menyatakan bahawa kontrak yang diperoleh menunjukkan rekod Ibraco sebagai pemain utama dalam industri pembinaan Sarawak dan komitmennya untuk meningkatkan pulangan kepada pemegang saham.


"Kemenangan ini berlaku selepas 20 bulan tanpa mendapat kontrak dan melebihi anggaran penambahan semula buku pesanan kami bagi tahun kewangan 2023 (FY23) sebanyak RM200 juta.


"Dengan kontrak baru ini, buku pesanan pembinaan Ibraco yang belum diselesaikan telah meningkat secara ketara daripada RM242.1 juta pada 31 Mac 2023 kepada RM763.2 juta pada 31 Julai 2023 (tidak termasuk kontrak Tanah Muara Tuang)," kata pusat penyelidikan tersebut dalam laporan semalam.


Dengan jangka masa 42 bulan, dari 8 Ogos 2023 hingga 7 Februari 2027, Pakej A1-A merangkumi pembinaan Jambatan Batang Samarahan yang baru dan jalan raya dua lorong baru selama sembilan kilometer mengikut piawai JKR R5 dari Batang Samarahan ke Batang Sadong di bahagian Samarahan.


"Walaupun memegang rekod buku pesanan yang tinggi, kami faham bahawa pengurusan Ibraco masih proaktif dalam mencari projek pembinaan dan infrastruktur tambahan dari sektor awam dan swasta, dengan buku tender semasa berjumlah RM500 juta.


"Komitmen ini lebih mengukuhkan prospek pertumbuhan kumpulan ini," kata pusat penyelidikan tersebut.


TA Research menjangka kontrak baru ini akan meningkatkan pendapatan bersih kumpulan ini sebanyak RM31.8 juta atau 5.8 sen pendapatan setiap saham sepanjang tempoh kontrak.


"Sehubungan dengan kontrak ini, kami meningkatkan anggaran penambahan semula buku pesanan FY23 kepada RM530 juta dan meningkatkan keuntungan dari FY23 hingga FY25 sebanyak 3% hingga 9%," kata pusat penyelidikan tersebut.


Mengenai masa depan, TA Research menyatakan sektor pembinaan di Sabah dan Sarawak, khususnya Sarawak, dijangka akan mendapat momentum.


Pusat penyelidikan ini menjangka peningkatan perbelanjaan pembangunan yang diperuntukkan untuk Sarawak, mengambil kira peranan Gabungan Parti Sarawak dalam kerajaan perpaduan semasa."


Sumber: The Star


Ibraco Construction Sdn Bhd, memenangi kontrak bernilai RM529.8 juta di Sarawak


EvolusiBina evolusi bina CIDB JKR Tender Projek ccd cpd cep point kontraktor

Let's Collaborate!

Want to get in touch? We'd love to hear from you.

Copyright © 2024 EvolusiBina. All rights reserved.

bottom of page