top of page

CIDB memimpin rombongan 21 syarikat Malaysia di Construction Indonesia 2023


CIDB memimpin rombongan 21 syarikat Malaysia di Construction Indonesia 2023
CIDB Malaysia

CIDB memimpin rombongan 21 syarikat Malaysia di Construction Indonesia 2023

KUALA LUMPUR (14 Sept): Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB) memimpin rombongan 21 pemain pembinaan Malaysia untuk meneroka peluang perniagaan di Indonesia, mengikut siaran akhbar agensi kerajaan tersebut yang bertarikh 13 Sept.


Perniagaan berkaitan pembinaan tersebut turut serta sebagai pameran di Paviliun Malaysia yang dihoskan oleh CIDB di pameran Construction Indonesia 2023 (CI2023) yang diadakan dari 13 hingga 16 Sept di Jakarta International Expo.


Produk dan perkhidmatan berkaitan pembinaan yang dipromosikan termasuk sistem pembinaan industrialisasi (IBS), pemodelan maklumat pembinaan (BIM), sistem borang, bahan binaan canggih, peralatan dan jentera pembinaan lain, serta teknologi pembinaan berkaitan lain.

Kerjaya Madani Politeknik Shah Alam

Paviliun Malaysia ini telah diresmikan oleh Duta Malaysia ke Republik Indonesia Datuk Syed Md Hasrin Tengku Hussin pada hari pembukaan CI2023.


Selain Paviliun Malaysia, CIDB juga menganjurkan sesi rangkaian perniagaan Malaysia-Indonesia, melibatkan 52 syarikat berkaitan pembinaan Indonesia serta ahli-ahli Asosiasi Kontraktor Indonesia dan Asosiasi Kontraktor Listrik dan Mekanikal Indonesia pada 14 Sept semasa acara tersebut berlangsung.


Menurut kenyataannya, ini adalah salah satu usaha berterusan CIDB untuk mempromosikan industri pembinaan Malaysia di pasaran global melalui pameran, sesi rangkaian perniagaan, dan engagement antarabangsa yang lain.


"Objektif penyertaan CIDB dalam pimeran ini adalah untuk memberi pendedahan kepada syarikat-syarikat berkaitan pembinaan yang baru dalam pasaran dan meneroka peluang luas di seluruh kepulauan Indonesia."


Tambahnya, sesi rangkaian perniagaan ini berfungsi sebagai platform bagi syarikat-syarikat berinteraksi dan mengumpul maklumat tentang peluang projek yang berpotensi serta membina perkongsian strategik dengan rakan kongsi Indonesia mereka.


"Usaha ini sejajar dengan salah satu fungsi CIDB di bawah Akta 520 [Akta Pembangunan Industri Pembinaan] untuk mempromosikan, merangsang, dan membantu dalam eksport perkhidmatan berkaitan industri pembinaan.



CIDB memimpin rombongan 21 syarikat Malaysia di Construction Indonesia 2023


bottom of page