top of page

Lepas dibatal, pemaju PJD Link mahu kaji semula jajaran


Lepas dibatal, pemaju PJD Link mahu kaji semula jajaran
Gambar hiasan

Lepas dibatal, pemaju PJD Link mahu kaji semula jajaran

PJD Link (M) Sdn Bhd sedang mengkaji permintaan untuk mengkaji semula jajaran Laluan Penyuraian Petaling Jaya (Lebuhraya PJD Link) selepas projek itu dibatalkan oleh kerajaan semalam.


Dalam satu kenyataan, pemaju berkata pihaknya akan menangani sebarang "salah tanggapan" mengenai projek itu dan terlibat dalam perbincangan berterusan mengenainya.


"Kami akan terus bekerjasama dengan agensi kerajaan yang berkaitan, termasuk persekutuan dan negeri, untuk melihat bagaimana projek ini boleh berdaya maju untuk rakyat Selangor, selain kepada Greater Lembah Klang," kata syarikat itu hari ini.


Semalam, jurucakap kerajaan Fahmi Fadzil mengumumkan kabinet tidak akan meneruskan pembinaan projek lebuh raya PJD Link di kawasan Petaling Jaya kerana pemaju gagal memenuhi beberapa Condition Precedent (CP).


Mengulas lanjut, PJD Link berkata ia masih belum "dimaklumkan secara rasmi" oleh kerajaan tentang pembatalan itu, dan menjamin daya maju dan faedah projek itu untuk rakyat.


“PJD Link ialah projek bernilai RM4.4 bilion dengan limpahan ekonomi yang luas yang akan memberi manfaat kepada ramai, di mana ia diunjurkan menyediakan 12,000 pekerjaan dan menjana RM31 bilion dalam jumlah keluaran ekonomi.


"PJD Link juga dirancang untuk dibiayai sepenuhnya secara persendirian, tanpa perbelanjaan daripada kerajaan negeri atau persekutuan," kata syarikat konsesi itu, sambil menambah bahawa projek itu menyediakan infrastruktur penting yang bertepatan dengan pembangunan pesat di Selangor.


Cadangan laluan dua lorong sepanjang 25.4km itu direncana bermula selepas plaza tol NKVE di Lebuhraya Sprint di Damansara dan berakhir di persimpangan Lebuhraya Bukit Jalil.


Ia bagi mengurangkan kesesakan lalu lintas dan menampung pertumbuhan kenderaan pada masa depan di Kuala Lumpur dan Lembah Klang.


PJD Link menyatakan bahawa projek itu, yang dimiliki oleh Putrajaya melalui Kementerian Kerja Raya, telah melalui penelitian terperinci oleh semua kementerian dan badan kawal selia yang berkaitan, serta kelulusan Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA); Penilaian Kesan Trafik (TIA); dan laporan Penilaian Kesan Sosial (SIA).


“Syarat-syarat yang tidak dipenuhi seperti yang disebut oleh Fahmi, sebenarnya berpunca daripada Conditions Precedent (CP) yang mengambil masa lebih lama daripada jangkaan kerana kerumitan projek ini.


“Walaupun kami mengakui terdapat kebimbangan daripada orang ramai, projek itu juga mendapat sokongan meluas daripada pihak berkepentingan di sepanjang penjajaran itu.


"Faedah ekonomi dan sosial holistiknya menjanjikan untuk meningkatkan kemampanan dan kesejahteraan dengan ketara di seluruh Selangor dan wilayah Lembah Klang yang lebih luas," kata syarikat konsesi itu.


Kerajaan negeri Selangor menghentikan projek lebuh raya pada Julai tahun lepas, tetapi Menteri Besar Amirudin Shari berkata projek itu akan dihidupkan semula jika ia memenuhi "keperluan" tertentu.


Sebelum ini, Amirudin berkata kerajaan negeri tidak akan meluluskan projek itu sekiranya didapati serupa dengan projek Lebuhraya Kinrara-Damansara (Kidex) yang dibatalkan pada 2015.


Beberapa kumpulan penduduk Petaling Jaya telah menimbulkan kebimbangan bahawa PJD Link akan serupa seperti Kidex.


Sejak itu, penduduk telah membawa pihak berkuasa ke mahkamah atas dakwaan keengganan untuk menyerahkan penilaian kesan alam sekitar (EIA) dan dokumen lain yang berkaitan dengan PJD Link.



Lepas dibatal, pemaju PJD Link mahu kaji semula jajaran

bottom of page